کرم آبرسان چیست

کرم مرطوب کننده و کرم آبرسان هر دو برای کمک به پوست خشک، مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما آیا بین این دو محصول تفاوتی وجود دارد؟

 کرم آبرسان پوست چیست؟

پوست خشک نشان دهنده ی کمبود آب در پوست و نیاز به هیدراته شدن است و این مشکل با استفاده از کرم آبرسان پوست برطرف می شود. خشکی پوست در انواع مختلف پوست ممکن است ایجاد شود و ظاهری غیر الاستیک و خشکی را برای پوست ایجاد کند حتی اگه در حالت کلی پوستتان چرب باشد!

کرم های آبرسان حاوی روان کننده بوده و مانع از دست رفتن رطوبت و آب موجود در پوست می شوند. این کرم ها به جذب رطوبت و آب از محیط توسط پوست کمک می کنند و از این طریق آبرسانی و هیدارتاسیون خوبی رو برای پوست به همراه می آوردند.

آبرسان پوست یا هیدرودرمی یعنی رطوبت رساندن به پوست. با آبرسانی پوست سلول های پوستی شاداب و متورم می شوند و در نتیجه با این کار پوست شاداب و سرزنده می شود.

کرم مرطوب کننده چیست؟

کار اصلی کرم های مرطوب کننده این است که یک لایه مراقبتی روی پوست ایجاد کرده و از این طریق مانع از بین رفتن آب و رطوبت در پوست می شوند. از کرم مرطوب کننده معمولا برای حفظ رطوبت در پوست استفاده می شود. پوست به طور طبیعی می تواند با تولید روغن و چربی از خشک شدن پوست مراقبت کند و استفاده از کرم مرطوب کننده کمک میکند تا این تولید چربی در پوست بهتر و بیشتر انجام شود و پوست بتواند تعادل لازم در حفظ رطوبت پوست را حفظ کند.

باید توجه داشت که یکی از نکات مهم در این زمینه این است که باید تشخیص دهید پوستتان خشک است یا اینکه آب از دست داده و دِهیدراته شده است. در پوست دِهیدراته با اینکه روغن در سطح پوست تولید می شود اما معمولا ظاهر خشکی دارد و این به معنی از دست دادن آب در پوست است در حالی که پوست خشک، پوسته پوسته می شود البته به یاد داشته باشید که پوست همزمان می تواند دِهیدراته و خشک باشد.

زمان استفاده از کرم آبرسان پوست و کرم مرطوب کننده

اگه قراراست از هر دو محصول استفاده کنید اول باید کرم آبرسان رو روی پوست بزنید و بعد از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. با رعایت این موضوع هم پوستتان را هیدارته کردید و هم رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می کنید.

نکاتی برای حفظ رطوبت و آب پوست

روزانه مقدار زیادی آب بنوشید و در رژیم غذایی خود از انواع میوه ها و سبزیجات تازه که حاوی مقادیر مناسبی آب هستند استفاده کنید. قبل از خارج شدن از خانه حتما کرم ضدآفتاب با SPF15 یا ۳۰ بزنید. کرم های ضدآفتاب مانع از بین رفتن آب و رطوبت از پوست می شوند.

از چه سنی آبرسانی کنیم؟

از سن ۳۰ سالگی باید افراد رسیدگی به پوست خود را اغاز کنند چون با افزایش سن، پوست دچار مشکل شده به خصوص در پوست های خشک که باعث شکنندگی، پیری و ایجاد چین و چروک می شود. البته باید دقت داشت که با ورزش و مصرف مناسب مواد غذایی و آب می توانیم پوستی سالم را حتی در سنین بالا برای خود به ارمغان بیاوربم.

برای داشتن پوست شاداب چه کاری را باید انجام دهیم؟

نور افتاب: اگر در معرض نور افتاب قرار بگیرید علاوه بر اینکه دچار لک می شوید، اشعه های ماورابنفش خورشید باعث سرطان پوست می شود؛ بنابراین بهترین روش استفاده از ضد افتاب است.

تغذیه: روزانه به مقدار ۸ لیوان اب میل کنید و از سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید این موارد به عنوان انتی اکسیدان طبیعی، پوست شما را در برابر پیری محافظت می کند، بهتر است به جای استفاده از مولتی ویتامین های صنعتی از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید .

استراحت و نداشتن استرس: خواب کافی داشته باشید و استرس را از خود دور کنید چون نداشتن خواب کافی و وجود استرس باعث پیری و چروک شدن و از بین رفتن شادابی پوست می شود.

خشکی پوست: افرادی که پوستشان خشک هست یا در مناطق با اب و هوای خشک زندگی می کنند نسبت به افراد دیگر زودتر دچار پیری پوست می شوند پس باید از کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنند.

 

کرم آبرسان

بهترین سن برای آبرسانی چیست؟

از۳۰ سال به بالا، زیرا با افزایش سن، چین و چروک پوست (به‌خصوص در پوست‌های خشک) بیشتر می‌شود. امروزه با به کار بردن روش‌هایی می‌توان با تزریق مواد جاذب آب، پوست را هیدراته کرد. شایع‌ترین روش، مزوتراپی است که در آن هیالورونیک‌اسید که یک گلیکوپروتئین جاذب آب است به پوست داده می‌شود تا کمبود آن را جبران کنیم. هیالورونیک‌اسید در پوست همه افراد وجود دارد اما با افزایش سن مقدارش کم می‌شود و از علل خشک‌تر شدن پوست، کم‌شدن آن است.

▪ آیا کسی که تغذیه سالمی داشته باشد، یعنی روزی ۸ لیوان آب، میوه و سبزی کافی که باعث شادابی پوست می‌شوند، مصرف کند و پوست خوبی هم داشته باشد، باز هم به آبرسانی نیاز دارد؟

نه، آبرسانی یک کار فانتزی است، نه یک روش درمانی. این کار بیشتر برای زیبا و شاداب کردن پوست انجام می‌شود، بنابراین کسی که پوست خوبی دارد، به آن نیازی نخواهد داشت.

 

کسانی که پوست خشک یا چرب دارند چطور؟

چون بعد از هیدرودرمی ‌باید از کرم‌های مرطوب کننده و چرب کننده استفاده کرد، کسانی که پوست چرب و جوش‌دار دارند، نباید این کار را انجام دهند. چون جوش‌ها بیشتر می‌شود، اما کسانی که پوست خشک و معمولی دارند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. البته آبرسانی بیشتر برای پوست‌های خشک پیشنهاد می‌شود. بعد از آن هم لازم است از کرم مرطوب‌کننده قوی استفاده کرد تا رطوبت پوست حفظ شود.

▪ برخی آرایشگران پیشنهاد می‌کنند دستگاه هیدرودرمی‌ یا وسایل آبرسانی را از داروخانه تهیه و در منزل، خودمان این کار را انجام دهیم. نظر شما چیست؟

بهترین کار این است که برای رطوبت رساندن به لایه بیرونی پوست در منزل، از دستگاه بخور یا اسید میوه ضعیف که لایه‌های شاخی را برمی‌دارد و در واقع نوعی هیدرودرمی‌ انجام می‌دهد، استفاده کرد. در این روش، بخار آب جذب پوست می‌شود اما حتما باید بعد از آن از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کرد تا رطوبت پوست را نگه‌دارد.

▪ آبرسانی به پوست چه فواید و چه عوارضی دارد؟

این کار باعث شادابی و زیبایی پوست می‌شود ضمن اینکه چین و چروک سطحی پوست هم کمتر به نظر می‌رسد. عارضه‌ای هم ندارد. پس استفاده از یک آبرسان قوی و مناسب ضروری است

▪ توصیه شما برای داشتن پوستی شاداب در خانم‌ها در سنین مختلف (جوانی، میانسالی، پیری) چیست؟

خانم‌ها برای اینکه پوستی شاداب داشته باشند، اول باید در مورد عواملی که پوست را خراب می‌کنند، بدانند:

– نورآفتاب: استفاده از کلاه با ۵/۷ سانتی‌متر لبه و عینک آفتابی هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. باید ۲۰ دقیقه قبل از خروج از منزل، کرم ضدآفتاب را زد و هر ۲ یا ۳ ساعت آن را تمدید کرد.پس استفاده از ضد آفتاب مناسب ضروری است

– تغذیه: نوشیدن آب به میزان کافی، مصرف میوه و سبزی‌های تازه و میوه‌های حاوی ویتامین‌های C، B و E، از پیری پوست جلوگیری و رادیکال‌های آزاد را که عامل اصلی پیری سلولی هستند، خنثی می‌کند. میوه‌های سرخ مثل شاتوت، آلبالو و توت و گوجه آنتی‌اکسیدان طبیعی برای جوانی پوست دارند و توصیه می‌شود به جای مولتی‌ویتامین‌های صنعتی، از میوه‌های تازه استفاده کرد.

– کرم‌های لایه‌بردار: استفاده از این کرم‌ها مثل اسیدهای میوه (آلفاهیدروکسی‌اسیدها) در شادابی پوست موثر است.پس اسکراپ و لایه برداری هفتگی ضروری است

– مصرف سیگار و دخانیات: سیگار عامل بسیار مهمی ‌در تخریب الیاف کلاژن و الاستین است. پوست کسی که به هر دلیلی سیگار می‌کشد،

۱۰ سال زودتر پیر می‌شود. ضمن اینکه به‌تدریج تیره و کدر خواهد شد و خطوط دور چشم و دور دهان هم بیشتر می‌شود.

▪ بعضی از آرایشگاه‌ها کار آبرسانی به پوست را انجام می‌دهند. آیا این امر فصل مشترکی بین کار شما و آنهاست؟

انجام برخی اقدام‌ها مانند پیلینگ با اسید میوه ضعیف یا هیدرودرمی‌ به‌وسیله افرادی که آموزش ‌دیده‌اند در آرایشگاه‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند اما متاسفانه این اقدام‌ها را افرادی انجام می‌دهند که تبحری در آن ندارند. مثلا عده‌ای پیلینگ را با اسید قوی میوه انجام می‌دهند که باعث سوختگی پوست، ایجاد لک سفید و عوارض دیگر خواهد شد. مواردی داشته‌ایم که دچار این عوارض شده‌اند و مجبور شده‌ایم از لیزردرمانی برای بهبود نسبی آنها استفاده کنیم.

نظرتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

X