جوانسازی پوست با استفاده از ویتامین ها

جوانسازی پوست با استفاده از ویتامین ها

ویتامین های ضروری برای شادابی و نشاط پوست از جمله ویتامین هایی می باشند که هر کدام به طرز شگفت انگیری می توانند روی پوست تاثیر بگذارند و جهت مراقبت های پوست توصیه می شوند
شناخت ویتامین های ضروری که موجب شادابی و نشاط پوست می شوند می توانند بسیاری از مشکلات پوستی را درمان کنند. مهم ترین ویتامین های ضروری برای پوست شامل موارد زیر است

ویتامین D:

ویتامین D یکی از بهترین ویتامین ها در مراقبت های پوست می باشد. این ویتامین بر اثر جذب پوستی نور آفتاب در بدن ساخته می شود. بر اساس این فرآیند، کلسترول پوست به ویتامین D تبدیل می شود. ویتامین D به وسیله کبد و کلیه ها جذب می شود و به منظور کمک به ساخت سلول های سالم به تمامی نقاط بدن منتقل می گردد. از جمله عوامل متاثر از ویتامین D رنگ پوست می باشد. راهکارهای مختلفی برای دریافت و جذب ویتامین D به بدن وجود دارد که عبارتند از:

روزانه برای مدت زمان ۱۰ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار گیرد. قرارگرفتن در معرض نور آفتاب موجب جذب ویتامین D می گردد و برای پوست مفید است. در صورتی که دارای سابقه سرطان پوست هستید توصیه می شود در مورد آفتاب گرفتن با پزشک متخصص مشورت کنید.

خوراکی های غنی شده مانند ماست، آب پرتقال و غلات صبحانه را در برنامه روزمره خود  جهت مراقبت های پوست به شکل مناسب جای دهید.
غذاهایی که حاوی ویتامین D می باشند را مصرف کنید. به طور مثال ماهی سالمون و تن سرشار از ویتامین D می باشند و بهتر است در برنامه غذایی هفتگی جای گیرند.

ویتامین C

به عنوان یک ویتامین مهم در مراقبت های پوست

ویتامین C یکی از محتویات اصلی ضد پیری بشمار می رود و به صورت فراوان در اپیدرم (لایه بیرونی پوست) و درم (لایه داخلی پوست) یافت می شود.
مهم ترین تاثیرات ویتامین C بر روی پوست شامل موارد زیر است:
از خواص آنتی اکسیدان برخوردار می باشد در نتیجه موجب تولید کلاژن می شود و ضد سرطان است.

مصرف ویتامین C به صورت خوراکی نقش مهمی در مراقبت های پوست جهت افزایش تاثیر کرم ضد آفتاب در محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید دارد.

ویتامین C موجب کاهش تخریب سلولی می شود و نقشی موثر در التیام زخم و جراحات دارد.

مصرف ویتامین C به دلیل نقشی که در سنتز کلاژن طبیعی بدن ایفا می کند موجب به تاخیر انداختن علائم پیری می شود و در کاهش چین و چروک های پوست صورت نقش مهمی ایفا می کند.

برای جذب ویتامین C به بدن در مراقبت های پوست می توانید از راهکارهای زیر بهره مند شوید:

مصرف مرکباتی مانند پرتقال را به صورت روزانه در برنامه غذایی خود قرار دهید.
منابع پایه گیاهی ویتامین C را در بر نامه غذایی خود جای دهید. مهم ترین منابع پایه گیاهی ویتامین C شامل توت فرنگی، اسفناج و بروکلی می باشد.

نوشیدنی های طبیعی مانند آب پرتقال نقش مهمی در جذب ویتامین C دارند.

با مشورت پزشک متخصص از مکمل ها استفاده کنید.

علاوه بر مواد غذایی می توانید برای جذب ویتامین C از محصولات مراقبتی که حاوی ویتامین C می باشند برای درمان خشکی، قرمزی، چین و چروک و لکه های پیری استفاده کنید.

 ویتامین های B3  و A در شادابی و زیبایی پوست بسیار موثر هستند !

بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف روزانه یک مکمل ویتامین B3 یا خوارکی های حاوی آن می تواند حدود ۲۳ درصد شانس ابتلا به سایر انواع سرطان های پوست به جز ملانوما را کاهش دهد. میزان مصرف ویتامین B3 برای افراد مختلف به شرح زیر است :

نیاز است آقایان حداقل روزی ۱۶ میلی گرم ویتامین B3 مصرف کنند.

خانم ها روزی ۱۴ میلی گرم ویتامین B3 مصرف کنند.

خانم های شیرده روزی ۱۷ میلی گرم و خانم های باردار هم روزی ۱۸ میلی گرم ویتامین B3 دریافت کنند.

ویتامین A :

با افزایش سن چین و چروک های ایجاد شده بر روی پوست افزایش پیدا می کنند و زمانی که در معرض آفتاب قرار می گیرید تعداد آنها بیشتر می شود.

یکی از مهم ترین فواید ویتامین A این است که نقش مهمی در مبارزه با چروک های پوستی ایفا می کند. برای جذب ویتامین A می توانید از راهکارهای زیر بهره مند شوید:

قبل از خواب از کرم رتیونوئید جهت مراقبت های پوست استفاده کنید.

مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین A می باشند را در برنامه غذایی خود جای دهید.

هم ترین مواد غذایی که حاوی ویتامین A می باشند شامل سیب زمینی شیرین، کاهو و هویج است.

ویتامین E :

با قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب و یا مواد شیمیایی ظاهر پوست بد می شود. بسیاری از افراد دارای پوست خشک می باشند که معمولا به صورت
پوسته پوسته دیده می شود و موجب افزایش چین و چروک های پوستی شده و از زیبایی ظاهری آنها کاسته می شود.

ویتامین E را می توان مرطوب کننده ای طبیعی به شمار آورد که موجب متوقف کردن خشکی پوست می شود و در بسیاری از کرم ها و ضد آفتاب ها وجود دارد.

با مصرف خوراکی هایی مانند اسفناج، بادام و دانه های روغنی می توانید پوستی شاداب تر و زیباتر داشته باشید و ویتامین E را جذب کنید.

ویتامین K موجب بهبود علائم کشیدگی پوست، رگ های عنکبوتی، زخم ها، لکه های تیره و بهبود حلقه زیر چشم می گردد.

مواد غذایی که حاوی ویتامین K می باشند شامل کلم کیل، اسفناج، کاهو، کلم پیچ و لوبیا سبز است.

برای داشتن پوستی شاداب و زیبا نیاز است که علاوه بر مصرف خوراکی هایی که حاوی ویتامین های مختلف می باشد از منابع غذایی که سرشار از پروتئین می باشند نیز استفاده کنید.

پروتئین ها نقش مهمی در حفظ سلامتی مو، پوست، دندان ها، ناخن ها و سفت شدن پوست ایفا می کنند. منابع غذایی سرشار از پروتئین شامل موارد زیر است :
کلاژن: از مهم ترین پروتئین های بافت پیوندی پوست می باشد که موجب پیشگیری از ایجاد چین و چروک می شود. غذاهای پروتئینی حاوی کلاژن شامل آوکادو، مخمر ماالشعیر، حبوبات، آجیل، دانه آفتاب گردان و غلات سبوس دار است.

مواد غذایی مانند ماهی، مرغ، گوشت قرمز، شیر و لبنیات، جوانه گندم و پروتئین های گیاهی که سرشار از پروتئین می باشند موجب ایجاد تعادل بین سلول های مرده و سلول های جدید پوست می شوند

 

نظرتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

X