فیبر نوری چیست؟

فیبر نوری به تکنولوژی انتقال داده‌ها به صورت پالس‌های نور در امتداد فیبرهای شیشه‌ای یا پلاستیکی گفته می‌شود. یک کابل فیبر نوری حاوی تعداد مختلفی از فیبرهای شیشه‌ای است و می‌تواند صدها فیبر را شامل شود. لایه شیشه‌ای دیگری به نام روکش، هسته فیبر شیشه‌ای را احاطه کرده است. لایه لوله بافر از روکش محافظت می‌کند و یک لایه ژاکت به عنوان لایه محافظ نهایی برای رشته فردی عمل می‌کند.

کابل‌های فیبر نوری به دلیل مزایایی که نسبت به کابل‌های مسی دارند معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این مزایا شامل پهنای باند و سرعت انتقال بالاتر است. ما در این مقاله قصد داریم درباره این که فیبر نوری چیست صحبت کنیم و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار دهیم؛ برای آشنایی بیشتر با فیبرهای نوری ادامه مطلب را مطالعه کنید.

فیبر نوری چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در پاسخ به سوال فیبر نوری چیست ذکر شد، این فیبر برای انتقال داده‌ها کاربرد دارد. فیبر نوری داده‌ها را به شکل ذرات نور یا فوتون‌ها منتقل می‌کند که از طریق کابل فیبر نوری پالس می‌شوند. در این کابل‌ها هسته الیاف شیشه و روکش، هر کدام از ضریب شکست متفاوتی برخوردار هستند که نور ورودی را در یک زاویه مشخص منحرف می‌کنند. سیگنال‌های نوری به دلیل متراکم‌تر بودن لایه‌های شیشه‌ای با سرعت نور حرکت نمی‌کنند، در عوض حدود ۳۰ درصد کندتر از سرعت نور حرکت می‌کنند.

برای تجدید یا تقویت سیگنال در طول سفر، انتقال فیبر نوری گاهی اوقات به تکرارکننده‌هایی در فواصل دور نیاز دارد. این تکرار کننده‌ها، سیگنال نوری را با تبدیل آن به سیگنال الکتریکی، پردازش آن سیگنال الکتریکی و ارسال مجدد سیگنال نوری، بازسازی می‌کنند. کابل‌های فیبر نوری اکنون قادر به پشتیبانی از سیگنال‌های ۱۰ گیگابیت بر ثانیه هستند.

مزایای فیبر نوری چیست؟

کابل‌های فیبرنوری عمدتا به دلیل مزایایی که نسبت به کابل‌های مسی دارند جایگزین مناسبی برای آن‌ها محسوب می‌شوند. مزایای فیبر نوری شامل موارد زیر می‌شود:

عدم نیاز نور به افزایش سیگنال برای حرکت بیشتر

عدم تداخل الکترومغناطیسی

امکان غوطه‌ور شدن در آب

عمر طولانی با توجه به متریال

قوی‌تر، سبک‌تر و نازک‌تر از سیم‌های مسی

عدم نیاز به نگهداری و تعویض مجدد

نظرتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

X